top of page
  • תמונת הסופר/ת3DbotX

בית מודפס: על הדפסת בניינים במדפסת תלת מימד

יוקר הדיור גורם לצעירים רבים לוותר על החלום לרכוש בית בישראל. טרם נמצא פתרון למשבר, אבל האם

בית מודפס בתלת מימד בעלות נמוכה מ- 10,000$

מה שיציל את המצב הוא הדפסת בתים בתלת מימד? טכנולוגיית הדפסת מודלים במדפסת תלת מימד פותחה כבר בשנת 1983 על ידי צ'אק האל מחברת "3D Systems". החומרים בהם נעשה שימוש היו בעיקר פלסטיק ו-ABS שהודפסו שכבות-שכבות עד שנוצרו מודלים שונים. היה זה פרופסור ברוך קושביץ מאוניברסיטת דרום קרוליינה שפיתח מדפסת תלת מימד FDM המותקנת על זרוע רובוטית, המסוגלת להדפיס בטון. בשנת 2004 הפרופסור הדפיס את הקיר התלת מימדי הראשון, ומאז נבנו בתים שלמים בתוך פחות מיומיים.


איך זה עובד? ישנן מגוון שיטות להדפסת מבנים באמצעות מדפסת תלת מימד. אחת מהן היא שיטת Crafting Craft. בשיטה זו מותקנות מסילות בשטח שאמור לשמש למבנה. זרוע רובוטית נעה קדימה ואחורה על מנת להחדיר את הבטון, שכבה אחר שכבה. בשיטה אחרת, מדפיסים שתי שכבות של קצף פולימרי ושכבה שלישית של בטון. הקצף יוצר בידוד פנימי וחיצוני ומאפשר חיזוק של המבנה.


מהם היתרונות של הדפסת בניין במדפסת תלת מימד?

הדפסת בניין בתלת מימד מאפשרת לחסוך משאבים רבים. אין צורך בפועלים רבים וכך נחסך כוח אדם, ומשום שהגורם האנושי לא מעורב בבנייה יש סיכוי נמוך יותר לטעויות. הבטון ממנו בונים את הבתים הוא חומר זול וזמין, וניתן להדפיס בית שלם בעשרת אלפים דולר. הטכנולוגיה הזו מאפשרת אף לבנות בתים במקומות שלאדם קשה להגיע אליהם כמו מתחת למים, ובעתיד הרחוק אולי אפילו בחלל. כמו כן, ניתן לנצל את טכנולוגיית הדפסת בניין במדפסת תלת מימד על מנת לשמור על איכות הסביבה. כך לדוגמה, החברה האיטלקית WASP שהחזון שלה הוא בניית עולם בר-קיימא, פתחה מדפסת המסוגלת לבנות בתים אקולוגיים. זאת באמצעות שימוש באנרגיה סולארית, רוח והידרו. מעבר לעניין האקולוגי, הדפסת בתים בשיטה זו מאפשרת לבנות בתים במקומות בהם אין גישה לחשמל. אם כל זה לא מספיק, זמן הבנייה במדפסת תלת מימד קצר משמעותית מבנייה מסורתית - הדפסה בניין בתלת מימד יכולה להימשך כמה ימים בלבד.


מהם החסרונות של הדפסת בניין מדפסת בתלת מימד?

הבנייה באמצעות מדפסת תלת מימד נעשית ברובה אוטומטית, כך שפועלים רבים עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה. בנוסף, השיטה מתאימה לרוב לבנייה של בתים נמוכים יחסית בני ארבע עד שמונה קומות, ונכון להיום אין אפשרות להדפיס מגדלי רב קומות. מעבר לכך, בהדפסת בניין בתלת מימד ישנו קושי לבצע שינויים במהלך ההדפסה עצמה וכן לאחר שההדפסה הסתיימה.


הבתים שנבנו במדפסת תלת מימד בשנת 2006 נחשף בעולם הבניין הראשון שהודפס כולו - מהיסוד ועד לרעפים במדפסת תלת מימד. הבניין הודפס בביג׳ינג שבסין והוא כולל שתי קומות ומתפרש על פני 400 מ״ר. כל קומה בגובה של 3 מטרים והקירות החיצוניים עבים וחסינים מאוד. הפרויקט נמשך 45 ימים עד שהבית נבנה בשלמותו. מאז הטכנולוגיה הזו התפתחה ומשך זמן הבנייה התקצר משמעותית. כך למשל, בשנת 2018 הוצגה בכנס SXSW בטקסס מדפסת תלת מימד בשם ״וולקן״ שמסוגלת לבנות וילה בתוך 48 שעות, בגודל של 35 מ״ר ובעלות של עשרת אלפים דולר בלבד. החברה הבטיחה כי בעתיד המדפסת תבנה בתים שלמים בתוך פחות משש שעות. כיום המדפסת בונה את קירות הבית בלבד, אבל התכנון הוא לפתח זרוע רובוטית שתתקין חלונות ותצבע את הקירות ללא התערבות אדם.


בזכות היתרונות הרבים שלה ועל אף החסרונות, התחזיות הן שבעתיד הדפסת בנייה בתלת מימד תהפוך לשיטת בנייה סטנדרטית. מי יודע? אולי גם אתם יום אחד תגורו בבית שהודפס כולו בתלת מימד, תאכלו מזון שהודפס במדפסת תלת מימד ותלבשו בגדים שהודפסו במדפסת תלת מימד.

4,772 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page