top of page
  • תמונת הסופר/ת3DbotX

טכנולוגיה טעימה: הדפסת מזון בתלת מימד

עודכן: 23 באוג׳ 2023

קישים, מוס שוקולד, ג׳לי, פיצה ואפונה - את כל המנות האלו ואחרות ניתן להדפיס במדפסת תלת מימד. נשמע הזוי? הדפסת מזון בתלת מימד היא כבר מזמן לא בגדר פנטזיה, וכבר היום ישנן מסעדות ושפים המדפיסים מגוון מנות שממציאות מחדש את עולם הקולינריה. הטכנולוגיה הזו מתבססת על הכנסת המזון בצורת אבקה או משחה לתוך מזרקים המתחברים למדפסת. באמצעות הוראה הניתנת מהמחשב המדפסת מדפיסה את המזון שכבות-שכבות עד שמתקבלת המנה המבוקשת.


איך הכל התחיל?

הדפסת שוקולד בתלת מימד

מדפסת תלת מימד הומצאה כבר בשנת 1983 על ידי צ'אק האל מחברת "3D Systems". תעשיות התחבורה

והתעופה השתמשו בטכנולוגיה הזו על מנת להדפיס מודלים מפלסטיק ומ-ABS, ורק בשנת 2005 החלה הדפסת מזון בתלת מימד. מי שהמציא אותה היה פרופסור הוד ליפסון, כשבתו של אחד מחבריו רצתה

להדפיס שוקולד לפרויקט בבית הספר. פרופסור ליפסון החליט לנסות ולבחון האם ניתן להדפיס במדפסת גם מזון ולא רק דגמים מפלסטיק. אחרי שהתמודד עם אתגרי טמפרטורת חומר הגלם, הוא הצליח להדפיס שוקולד במדפסת תלת מימד. מאז תחום הדפסת מזון בתלת מימד צבר תאוצה, וישנן חברות שונות המציעות מדפסות מזון, כמו מדפסת PancakeBot המדפיסה פנקייקים, ומדפסת Choc Creator המתמקדת בהדפסת שוקולד.


המסעדה הראשונה בעולם לאוכל מודפס בתלת מימד

בזכות הטכנולוגיה המהפכנית של הדפסת מזון בתלת מימד, שפים יכולים ליצור מנות בעיצובים שקשה להגיע אליהם בעבודת יד. קחו לדוגמה את המסעדה ״Food Ink״ (אוכל דיו) - המסעדה הראשונה בעולם שהמנות בה מודפסות במדפסת תלת מימד. המסעדה נפתחה בשנת 2016 למספר חודשים בוונלו שבהולנד ובלונדון באנגליה, והציעה מנות כמו חומוס ומוס שוקולד שהודפסו במדפסות תלת מימד. הסועדים במקום דיווחו כי האוכל טעים וערב לחך, וכי לא מדובר בסתם גימיק. ״Food Ink״ צפויה להיפתח בערים מרכזיות נוספות בעולם בהן ברלין, רומא, לאס וגאס, סיאול, טוקיו וסידני. אנחנו מחכים שלרשימה תצטרף גם תל אביב.


אוכל לגיל הזהב כיום המרקם של מזון המודפס בתלת מימד הוא בעיקר משחתי. אנו מחכים ליום בו ניתן יהיה להדפיס מזון מוצק, בעוד שיש כאלה שדווקא נהנים מהמרקם הסמיך של אוכל המודפס במדפסת תלת מימד. החברה הגרמנית ״Biozoon Food״ נצלה את הטכנולוגיה כדי לספק ארוחות לקשישים שמתקשים ללעוס ולאכול אוכל מוצק. החברה משתמשת בעוף טרי, גזר ורכיבים שונים כדי ליצור ארוחות עשירות שאנשים מבוגרים יכולים לאכול בקלות רבה.


מדיום רייר: הדפסת סטייק

כאמור, כיום ניתן להדפיס בעיקר מזון המגיע במרקם של משחות ואבקות, אבל בעתיד נוכל להדפיס מזון במרקם מוצק יותר כמו סטייק. חברת סטארט-אפ אמריקאית בשם "Modern Meadow" עובדת על טכניקה להדפסת בשר בתלת מימד, מבלי שאף פרה תפגע בדרך. תהליך ההדפסה כולל שימוש בתאי גזע המוחדרים לתוך המדפסת היוצרת בשר עם מרקם וטעם ממש כמו בשר אותנטי.


מה צופן העתיד?

העתיד בעולם הדפסת מזון בתלת מימד הוא שכולנו נוכל להדפיס בבית מזון. כך נוכל לבחור את הרכיבים של המנות ולהתאים את האוכל לדיאטה שלנו ולמגבלות כמו אלרגיות או מחלות כדוגמת הצליאק. באמצעות לחיצת כפתור, תוכלו להזמין את המנות החלומיות שמכינים שפים במסעדה האהובה עליכם בחו״ל שיגיעו ישירות לביתכם. ואם זה נשמע לכם כמו חלום רחוק, אז תדעו שנאס״א מתכננת להשתמש בטכנולוגיית הדפסת מזון בתלת מימד גם בחלל. אסטרונאוטים אמריקאיים צפויים לטוס למאדים, למשימה שתמשך בין שנה לשלוש שנים. על מנת להקל עליהם את השהות הארוכה בחלל ולאפשר להם ליהנות משפע קולינרי, נאס״א מעוניינת להטיס בחללית גם מדפסת תלת מימד. הדפסת מזון בתלת מימד, תאפשר לאותם אסטרונאוטים להדפיס מגוון ארוחות טעימות כמעט ללא הגבלה. שיהיה בתיאבון!


רוצים לגלות עוד על הדפסת אוכל בתלת מימד? מעניין אותכם לשמוע על מדפסות תלת מימד של אוכל? צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לסייע בהתאמת המדפסת הטובה ביותר עבורכם

5,119 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page