top of page
  • תמונת הסופר/ת3DbotX

מדפסות תלת מימד בתחום הרפואה

מדפסת מצילת חיים: הכל על מדפסות תלת מימד בענף הרפואה


מדפסת שמדפיסה לב, כלי דם ושתלים בשיניים - זהו לא מדע בדיוני, אלא טכנולוגיה משגשגת שרק הולכת וצוברת תאוצה.

הדפסת לב חי באמצעות מדפסת תלת מימד


מאז שפותחה בשנות השמונים, מדפסת תלת מימד הפכה לכלי חשוב בתעשיות שונות - מבנייה דרך תחבורה ועד מזון ואופנה. האפשרות לעצב מודלים במחשב ולהדפיסם באמצעות לחיצת כפתור, מסייעת רבות לשיפור חיינו ומסתבר שגם עשויה להציל חיים. אחד מהענפים שמנצלים היטב את מדפסת התלת מימד זהו ענף הרפואה. לפניכם כמה מהשימושיים העיקריים של מדפסת תלת מימד לצרכים רפואיים.


הדפסת מודל של גוף האדם

ניתוח רפואי מצריך דיוק מירבי, והדרך הטובה ביותר להשיג את הדיוק הזה היא באמצעות הדפסת מודל של האזור הספציפי אותו נדרש לנתח. המנתחים בוחנים את המודל, וכך יכולים להתאמן על הניתוח ולתכנן אותו בקפידה. כך לדוגמה, אישה אחת שעברה מפרצת מוחית בארבעה ורידים, הגיעה לבית חולים בדובאי. בבית החולים, שם נפוצה שיטת הדפסת מודלים במדפסות תלת מימד, הרופאים הדפיסו מודל של העורקים של המטופלת. בעזרת המודל הם ידעו כיצד לנווט בבטחה בכלי הדם של המטופלת ולבצע את הניתוח בהצלחה. ישנן שיטות מסורתיות כמו בדיקות MRI וצילומי C.T המאפשרים לבחון את האיבר הדרוש לניתוח, אך בדיקות אלו מעניקות תמונה דו ממדית ולא מספקות את אותו הדיוק אותו מספקים הדגמים המודפסים במדפסת התלת מימד. אותו חוסר דיוק עלול לגרום לנזקים ולפגיעות במטופל. בעוד שהמודלים המודפסים עוזרים למנתח להתכונן לניתוח בצורה אידאלית, וכך להגיע לתוצאות הטובות ביותר.


הדפסת שתלים ותותבות

הדפסת שתלים בתלת מימד

מדפסות תלת מימד מאפשרות להדפיס שתלים המותאמים באופן אישי למטופל. כך לדוגמה, בשנת 2016 נוירוכירורג אוסטרלי הסיר גידול סרטני מצווארו של מטופל, והחליף אותו בחוליות אותן הדפיס במדפסת תלת מימד. ניתן להשתמש במדפסות תלת מימד כדי לייצר גפיים תותבות המותאמות בהתאמה אישית. לרוב, מטופלים הזקוקים לתותבות מסורתיות נאלצים להמתין שבועות או חודשים, בעוד שהזמן הלוקח להדפיס תותבות במדפסת תלת מימד הוא קצר יותר.


הדפסת מכשירים כירורגיים

בתי חולים רבים נעזרים במדפסת תלת מימד כדי להדפיס כלים כירורגיים כמו מלקחיים, ידיות אזמל ומהדק. הדפסת הכלים היא זולה משמעותית לעומת ייצורם בדרכים מסורתיות. בנוסף, ניתן להדפיס כלים זעירים במיוחד וכך להגיע איתם לרמת דיוק מירבית בעת ניתוח.

הדפסת מכשירי שמיעה ומכשירי שמיעה

מדפסות תלת מימד לא נמצאות בשימוש רק בבתי חולים, וגם רופאי שיניים משתמשים בטכנולוגיה הזו. בעבר הכינו רפואי השיניים שתלים בעבודת יד, אבל כיום הרופאים מדפיסים שתלים במדפסות תלת מימד. הם מקבלים נתונים מבדיקת CT, מזהים היכן נמצאת העצם ולאחר מכן מבצעים את הקידוח והלבשת הסד באופן ממוחשב. מטופלים אחרים הסובלים מבעיות שמיעה, נהנים ממכשירי שמיעה המודפסים במדפסות תלת מימד. מכשירי השמיעה האלו מותאמים בצורה טובה יותר למטופלים ממכשירי שמיעה סטנדרטיים והם גם מתחברים לבית החכם, לנייד ולטלוויזיה.


הדפסת איברים אם בעבר הדפסת איברים במדפסת תלת מימד הייתה רק בחיתוליה, הרי שבשנת 2019 חלה פריצת דרך משמעותית בתחום. חוקרים ישראליים בראשותו של פרופסור טל דביר מאוניברסיטת תל אביב, הצליחו להדפיס לב חי. הלב מבוסס על רקמות שומן שנלקחו מחולה. החוקרים הפכו את תאי השומן לתאי גזע ומהם יצרו תאים של שריר לב. לאחר מכן הזינו את החומרים האלו למדפסת תלת מימד שיצרה לב בתוך שלוש שעות. כבר בשנה הקרובה מתכננים החוקרים לשתול את הלב בבעלי חיים על מנת לבחון את התפקוד שלו. אין ספק שאם יצליחו החוקרים להגיע לתוצאות הרצויות, יהיה זה מהפכה עבור חולי רב רבים הזקוקים להשתלות.


עוסקים ברפואה? צריכים מדפסת תלת מימד לתחום הרפואי אבל לא יודעים מה מתאים עבורכם? לנו יש את הידע המקצועי והניסיון לעזור לכם לבחור בדיוק את המכונה שתתאים עבורכם, צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעמוד לשירותכם!

1,259 צפיות0 תגובות
bottom of page